Opóźniony rozwój mowyOpóźniony rozwój mowy

Opóźniony rozwój mowy – 𝐎𝐑𝐌 (syn. alalia prolongata, opóźnienie rozwoju mowy, mowa opóźniona w rozwoju, niedorozwój mowy, opóźniony rozwój języka) to najogólniejszy termin służący nazwaniu zjawiska występującego u dzieci, polegającego na wolniejszym niż u rówieśników wykształceniu się zdolności ekspresyjnych lub/i percepcyjnych, co sprawia, że dynamika ich rozwoju jest odmienna od normalnej.
Pojęcie ORM nie jest rozpoznaniem, lecz określeniem pewnego stanu zaburzenia, za którym mogą się kryć różne przyczyny. 📣📣

⭐Wskaźniki świadczące o opóźnionym rozwoju mowy to przede wszystkim:
– kryterium jakościowe;
– kryterium ilościowe;
– wiek, w którym pojawiają się pierwsze słowa i zdania;
– przedział czasowy pomiędzy poszczególnymi etapami kształtowania się i rozwoju mowy;
– poziom rozumienia mowy oraz ilość i jakość środków pozawerbalnych.

Opóźniony rozwój mowy – przejawy:

Przejawy 𝐎𝐑𝐌 (wg Spionek):
🍂późniejsze pojawienie się gaworzenia;
🍂późniejsze pojawienie się pierwszych słów;
🍂ubóstwo słownika (zarówno czynnego jak i biernego);
🍂późniejsze pojawienie się zdań prostych i złożonych;
🍂nieprawidłowa gramatyka;
🍂przedłużający się okres swoistej mowy dziecięcej.

Poważny stan ORM wg Styczek ma miejsce wówczas, gdy:
🌿mowa rocznego dziecka jest na poziomie dziecka półrocznego (gaworzenie);
🌿dwuletnie dziecko jest na poziomie dziecka rocznego (mówi kilka słów);
🌿mowa dziecka trzyletniego jest na poziomie dziecka półtorarocznego;
🌿czteroletnie dziecko na poziomie dziecka dwuletniego (zdania proste; słownik 300 słów);
🌿pięcioletnie dziecko na poziomie dziecka dwuipółletniego;
🌿sześcioletnie dziecko na poziomie dziecka trzyletniego (pojawiają się zdania złożone; słownik 1000-1500 słów);
🌿siedmioletnie dziecko na poziomie dziecka trzyipółletniego.

Jednak, jeśli powyższe symptomy przeciągają się w czasie i dziecko nie potrafi powtórzyć prawidłowego wzorca, warto umówić się na konsultację ze specjalistą. 👩‍⚕️
Rodzicu, zwróć uwagę na rozwój mowy swojego dziecka!❤️

Bibliografia:
Jastrzębowska G.: Opóźnienie rozwoju mowy – przejaw nieprawidłowości rozwojowych, [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, t. 2, Opole 2003.
Spionek H.: Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1981.
Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1983.

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal masz pytania, serdecznie zapraszam do kontaktu ze mną. Więcej informacji na moich social mediach lub kontaktując się bezpośrednio klikając tutaj!
Phone Number E-mail
YouTube
Facebook
Tik Tok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *