Ćwiczenia lewopółkulowe, czyli takie, które stymulują lewą półkulę mózgu. Lewa półkula mózgu odpowiada przede wszystkim za zdolności językowe, racjonalne i analityczne myślenie, wytwarzanie i odbieranie mowy, przetwarzanie czasu, pozytywne emocje, zdobywanie wiedzy, dostrzeganie szczegółów czy pamięć do słów oraz liczb.

W dużej części populacji ośrodki odpowiadające za mowę są umiejscowione właśnie w lewej półkuli mózgu, obok tych związanych z ruchem. Według szacunków (A. Grabowska, Neurobiologiczne podstawy leworęczności, „Przegląd psychologiczny” 1999, t. 42, nr 1-2, s. 57-72) osoby praworęczne mają aż 96% szans na to, że ich ośrodek mowy będzie mieścił się w lewej półkuli mózgu, a tylko 4% — że w prawej. Natomiast wśród osób leworęcznych zaledwie 70% ma szansę na to, że ich ośrodek mowy będzie zlokalizowany w lewej półkuli, około 15% — że w prawej półkuli, a kolejne 15% — że w obydwu. Warto podkreślić, że liczbę leworęcznych szacuje się na 8 – 15 % ogólnej populacji.

Do ćwiczeń lewopółkulowych zalicza się, m.in.:

  • sekwencje;
  • szeregi;
  • kodowanie;
  • dostrzeganie różnic;
  • historyjki obrazkowe;
  • układanki;
  • relacje.

Zachęcam rodziców, nauczycieli i terapeutów do pracy z dziećmi poprzez wyżej wymienione ćwiczenia lewopółkulowe. Są one świetnym urozmaiceniem zajęć, podopieczni chętnie w nich uczestniczą, a przygotowanie ćwiczeń nie zajmuje wiele czasu.

Ćwiczenia lewopółkulowe składają się z czynności i zabaw, które sprzyjają rozwojowi nie tylko mowy, ale także czytania, pisania czy liczenia.

W kolejnym artykule opiszę każde z wymienionych ćwiczeń.

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal masz pytania, serdecznie zapraszam do kontaktu ze mną. Więcej informacji na moich social mediach lub kontaktując się bezpośrednio klikając tutaj!
Phone Number E-mail
YouTube
Facebook
Tik Tok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *