Ćwiczenia lewopółkulowe, czyli takie, które stymulują lewą półkulę mózgu. Lewa półkula mózgu odpowiada przede wszystkim za zdolności językowe, racjonalne i analityczne myślenie, wytwarzanie i odbieranie mowy, przetwarzanie czasu, pozytywne emocje, zdobywanie wiedzy, dostrzeganie szczegółów czy pamięć do słów oraz liczb.
W dużej części populacji ośrodki odpowiadające za mowę są umiejscowione właśnie w lewej półkuli mózgu, obok tych związanych z ruchem. Według szacunków (A. Grabowska, Neurobiologiczne podstawy leworęczności, „Przegląd psychologiczny” 1999, t. 42, nr 1-2, s. 57-72) osoby praworęczne mają aż 96% szans na to, że ich ośrodek mowy będzie mieścił się w lewej półkuli mózgu, a tylko 4% — że w prawej. Natomiast wśród osób leworęcznych zaledwie 70% ma szansę na to, że ich ośrodek mowy będzie zlokalizowany w lewej półkuli, około 15% — że w prawej półkuli, a kolejne 15% — że w obydwu. Warto podkreślić, że liczbę leworęcznych szacuje się na 8 – 15 % ogólnej populacji.
Do ćwiczeń lewopółkulowych zalicza się, m.in.:
- sekwencje;
- szeregi;
- kodowanie;
- dostrzeganie różnic;
- historyjki obrazkowe;
- układanki;
- relacje.
Zachęcam rodziców, nauczycieli i terapeutów do pracy z dziećmi poprzez wyżej wymienione ćwiczenia lewopółkulowe. Są one świetnym urozmaiceniem zajęć, podopieczni chętnie w nich uczestniczą, a przygotowanie ćwiczeń nie zajmuje wiele czasu.
Ćwiczenia lewopółkulowe składają się z czynności i zabaw, które sprzyjają rozwojowi nie tylko mowy, ale także czytania, pisania czy liczenia.
W kolejnym artykule opiszę każde z wymienionych ćwiczeń.