W ostatnim artykule pisałam o tym, czym są ćwiczenia lewopółkulowe i jaki wpływ mają na rozwój mowy. Dziś rozwinę temat i krótko scharakteryzuję ćwiczenia lewopółkulowe, do których zaliczamy między innymi: sekwencje, szeregi, kodowanie, dostrzeganie różnic, historyjki obrazkowe, układanki czy relacje.
Warto przypomnieć, że dysfunkcje lewej półkuli mózgu prowadzą do trudności z odbiorem i tworzeniem przekazów językowych. Aby człowiek odpowiednio posługiwał się mową, czytał oraz pisał muszą ukształtować się sprawności umysłowe zależne od mechanizmów lewopółkulowych, m.in.:
- sekwencje wzrokowe, słuchowe, ruchowe (dostrzeganie, naśladowanie, odtwarzanie);
- rozumienie i ujmowanie reguł (dlaczego tak?);
- relacje (przestrzenne, czasowe);
- analiza i synteza wzrokowa (np. dostrzeganie różnic);
- słuch fonematyczny.
Ćwiczenia lewopółkulowe – SEKWENCJA
SEKWENCJA jest to uporządkowany układ elementów (symboli), w którym następują one w odpowiedniej kolejności. Występowanie kolejnych elementów wynika z określonej reguły. Sekwencje należy ćwiczyć według określonego schematu:
- naśladowanie (odwzorowywanie);

2. kontynuowanie;


3. uzupełnianie;

4. samodzielne układanie sekwencji i kodowanie – uczenie się przez instrukcję.
Ważne, aby dziecko układało sekwencje, szeregi, układanki i historyjki obrazkowe zawsze od lewej do prawej strony! W przyszłości usprawni to znacząco maluchowi naukę czytania i pisania, ponieważ pozwali mu od razu zapamiętać prawidłowy wzorzec.
Ćwiczenia lewopółkulowe – SZEREG
SZEREG to zbiór elementów uporządkowanych według określonego systemu (np. od największego do najmniejszego). W szeregu elementy nie powtarzają się. Tak jak w przypadku sekwencji kolejne etapy to: naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie.


KODOWANIE to oznaczanie czegoś umownymi znakami zawierającymi określone informacje.

ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA


DOSTRZEGANIE RÓŻNIC czyli zauważenie zależności miedzy dwoma elementami lub większą ilością detali.

Ćwiczenia lewopółkulowe – UKŁADANKI
UKŁADANKI

HISTORYJKI OBRAZKOWE czyli dostrzeganie zależności czasowych i przyczynowo – skutkowych. Zadaniem dziecka jest przyjrzenie się ilustracjom, ułożenie ich w odpowiedniej kolejności, a następnie opowiedzenie, co po kolei się wydarzyło.

Ćwiczenia lewopółkulowe – RELACJE
RELACJE między różnymi elementami, które możemy analizować pod wieloma względami, np.: co jest większe?; co jest cieplejsze?; co jest cięższe? itd.

Relacje przestrzenne, np.: gdzie jest piłka?

Relacje czasowe, np.: co było wcześniej?; co było później?

Wymienione ćwiczenia lewopółkulowe są świetną bazą do pracy z dzieckiem, mającym problemy z mówieniem, czytaniem, pisaniem czy koncentracją uwagi. Warto pamiętać, że dzieci nie lubią monotonii i bardzo szybko się nudzą, więc wspomniane ćwiczenia będą interesującą alternatywą codziennych zabaw i zadań.