W ostatnim artykule pisałam o tym, czym są ćwiczenia lewopółkulowe i jaki wpływ mają na rozwój mowy. Dziś rozwinę temat i krótko scharakteryzuję ćwiczenia lewopółkulowe, do których zaliczamy między innymi: sekwencje, szeregi, kodowanie, dostrzeganie różnic, historyjki obrazkowe, układanki czy relacje.

Warto przypomnieć, że dysfunkcje lewej półkuli mózgu prowadzą do trudności z odbiorem i tworzeniem przekazów językowych. Aby człowiek odpowiednio posługiwał się mową, czytał oraz pisał muszą ukształtować się sprawności umysłowe zależne od mechanizmów lewopółkulowych, m.in.:

  • sekwencje wzrokowe, słuchowe, ruchowe (dostrzeganie, naśladowanie, odtwarzanie);
  • rozumienie i ujmowanie reguł (dlaczego tak?);
  • relacje (przestrzenne, czasowe);
  • analiza i synteza wzrokowa (np. dostrzeganie różnic);
  • słuch fonematyczny.

Ćwiczenia lewopółkulowe – SEKWENCJA

SEKWENCJA jest to uporządkowany układ elementów (symboli), w którym następują one w odpowiedniej kolejności. Występowanie kolejnych elementów wynika z określonej reguły. Sekwencje należy ćwiczyć według określonego schematu:

  1. naśladowanie (odwzorowywanie);

2. kontynuowanie;

 3. uzupełnianie;

  4. samodzielne układanie sekwencji i kodowanie – uczenie się przez instrukcję.

Ćwiczenia lewopółkulowe – SZEREG

SZEREG to zbiór elementów uporządkowanych według określonego systemu (np. od największego do najmniejszego). W szeregu elementy nie powtarzają się. Tak jak w przypadku sekwencji kolejne etapy to: naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie.

Przykładowe ćwiczenie: wytnij i ułóż od najmniejszego do największego.

KODOWANIE to oznaczanie czegoś umownymi znakami zawierającymi określone informacje.

Przykładowe ćwiczenie: narysuj bluzki w odpowiednim kolorze i wzorze według przedstawionego kodu. Można zastosować również nalepki.

ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA

DOSTRZEGANIE RÓŻNIC czyli zauważenie zależności miedzy dwoma elementami lub większą ilością detali.

Ćwiczenia lewopółkulowe – UKŁADANKI

UKŁADANKI

HISTORYJKI OBRAZKOWE czyli dostrzeganie zależności czasowych i przyczynowo – skutkowych. Zadaniem dziecka jest przyjrzenie się ilustracjom, ułożenie ich w odpowiedniej kolejności, a następnie opowiedzenie, co po kolei się wydarzyło.

Ćwiczenia lewopółkulowe – RELACJE

RELACJE między różnymi elementami, które możemy analizować pod wieloma względami, np.: co jest większe?; co jest cieplejsze?; co jest cięższe? itd.

Relacje przestrzenne, np.: gdzie jest piłka?

Relacje czasowe, np.: co było wcześniej?; co było później?

Wymienione ćwiczenia lewopółkulowe są świetną bazą do pracy z dzieckiem, mającym problemy z mówieniem, czytaniem, pisaniem czy koncentracją uwagi. Warto pamiętać, że dzieci nie lubią monotonii i bardzo szybko się nudzą, więc wspomniane ćwiczenia będą interesującą alternatywą codziennych zabaw i zadań.

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal masz pytania, serdecznie zapraszam do kontaktu ze mną. Więcej informacji na moich social mediach lub kontaktując się bezpośrednio klikając tutaj!
Phone Number E-mail
YouTube
Facebook
Tik Tok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *