Opóźniony rozwój mowy – 𝐎𝐑𝐌 (syn. alalia prolongata, opóźnienie rozwoju mowy, mowa opóźniona w rozwoju, niedorozwój mowy, opóźniony rozwój języka) to najogólniejszy termin służący nazwaniu zjawiska występującego u dzieci, polegającego na wolniejszym niż u rówieśników wykształceniu się zdolności ekspresyjnych lub/i percepcyjnych, co sprawia, że dynamika ich rozwoju jest odmienna od normalnej.
Pojęcie ORM nie jest rozpoznaniem, lecz określeniem pewnego stanu zaburzenia, za którym mogą się kryć różne przyczyny.
Wskaźniki świadczące o opóźnionym rozwoju mowy to przede wszystkim:
– kryterium jakościowe;
– kryterium ilościowe;
– wiek, w którym pojawiają się pierwsze słowa i zdania;
– przedział czasowy pomiędzy poszczególnymi etapami kształtowania się i rozwoju mowy;
– poziom rozumienia mowy oraz ilość i jakość środków pozawerbalnych.
Opóźniony rozwój mowy – przejawy:
Przejawy 𝐎𝐑𝐌 (wg Spionek):późniejsze pojawienie się gaworzenia;
późniejsze pojawienie się pierwszych słów;
ubóstwo słownika (zarówno czynnego jak i biernego);
późniejsze pojawienie się zdań prostych i złożonych;
nieprawidłowa gramatyka;
przedłużający się okres swoistej mowy dziecięcej.
Poważny stan ORM wg Styczek ma miejsce wówczas, gdy:mowa rocznego dziecka jest na poziomie dziecka półrocznego (gaworzenie);
dwuletnie dziecko jest na poziomie dziecka rocznego (mówi kilka słów);
mowa dziecka trzyletniego jest na poziomie dziecka półtorarocznego;
czteroletnie dziecko na poziomie dziecka dwuletniego (zdania proste; słownik 300 słów);
pięcioletnie dziecko na poziomie dziecka dwuipółletniego;
sześcioletnie dziecko na poziomie dziecka trzyletniego (pojawiają się zdania złożone; słownik 1000-1500 słów);
siedmioletnie dziecko na poziomie dziecka trzyipółletniego.
Jednak, jeśli powyższe symptomy przeciągają się w czasie i dziecko nie potrafi powtórzyć prawidłowego wzorca, warto umówić się na konsultację ze specjalistą.
Rodzicu, zwróć uwagę na rozwój mowy swojego dziecka!
Bibliografia:
Jastrzębowska G.: Opóźnienie rozwoju mowy – przejaw nieprawidłowości rozwojowych, [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, t. 2, Opole 2003.
Spionek H.: Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1981.
Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1983.