Pisałam już o opóźnionym rozwoju mowy, ale postanowiłam ponownie wrócić do tego tematu, gdyż coraz więcej rodziców zgłasza się z dziećmi, które diagnozuję pod względem ORM.
Na początek warto przypomnieć, że o opóźnionym rozwoju mowy (𝐎𝐑𝐌) mówimy, gdy sposoby komunikacji dziecka są opóźnione w stosunku do wieku o co najmniej 6 miesięcy. Dziecko może mieć trudności z wydawaniem dźwięków lub słów, ale także słabiej rozumie to, co otoczenie do niego mówi.
Podczas wywiadu i badania zawsze szukam przyczyny opóźnionego rozwoju mowy, ale nie zawsze udaje się ją znaleźć.
Najczęściej za opóźniony rozwój mowy odpowiadają:
*skrócone wędzidełko języka, co w dużej mierze ogranicza ruchliwość tego narządu;*przerośnięte migdałki podniebienne, przytkane kanaliki słuchowe, co skutkuje gorszą jakością słyszenia;
*przedłużone stosowanie smoczka, butelek typu „niekapek” (max do ukończenia 1 r. ż.);
*zaburzenia w zakresie przetwarzania zmysłowego, które utrudniają rozwój bardziej skomplikowanych funkcji, takich jak mowa;
*problemy emocjonalne;
*nieprawidłowa postawa ciała;
*nieprawidłowe napięcie mięśniowe;
*działania otoczenia – duża ilość wysokich technologii, jedzenie „papkowate” i mało zróżnicowane, brak odpowiednich warunków komunikacyjnych;
*inne, np.: wady narządów mowy, niedosłuch, porażenia, urazy.
Holistyczne podejście do pacjentów jest bardzo ważne i może w dużej mierze skrócić długość terapii logopedycznej. Dlatego warto zaufać logopedzie, który kieruje do innych specjalistów na konsultację. Warto znaleźć przyczynę, aby szybciej uporać się ze skutkiem.
W tym poście chciałam również zwrócić uwagę na fakt, że opóźniony rozwój mowy powstaje przez miesiące lub lata. Dlatego też potrzebuje miesięcy, a niekiedy roku czy dwóch, aby dziecko nadrobiło zaległości. Jest to proces, który trwa i musi być kontynuowany w trakcie terapii logopedycznej, ale także w domu z rodzicem. Ćwiczenia i zabawy stymulujące mowę, które logopeda prezentuje i trenuje z dzieckiem, rodzic powinien kontynuować każdego dnia.
Proszę nie zniechęcać się, jeśli na początku dziecko nie chce współpracować – „nie od razu Rzym zbudowano”. 😊 Dzieci potrzebują czasu i uwagi, więc gdy widzą, że „ktoś” (logopeda czy rodzic) chce się z nimi „bawić” i ma dla nich chwilę to powoli przekonują się do nowych zajęć.
W ramach przypomnienia…
Poważny stan opóźnionego rozwoju mowy jest wtedy, gdy:
🌿mowa rocznego dziecka jest na poziomie dziecka półrocznego (gaworzenie);
🌿dwuletnie dziecko jest na poziomie dziecka rocznego (mówi kilka słów);
🌿mowa dziecka trzyletniego jest na poziomie dziecka półtorarocznego;
🌿czteroletnie dziecko na poziomie dziecka dwuletniego (zdania proste; słownik 300 słów);
🌿pięcioletnie dziecko na poziomie dziecka dwuipółletniego;
🌿sześcioletnie dziecko na poziomie dziecka trzyletniego (pojawiają się zdania złożone; słownik 1000-1500 słów);
🌿siedmioletnie dziecko na poziomie dziecka trzyipółletniego.
Jeśli powyższe symptomy przeciągają się w czasie i dziecko nie potrafi powtórzyć prawidłowego wzorca, warto umówić się na konsultację ze specjalistą. 👩⚕️
Rodzicu, zwróć uwagę na rozwój mowy swojego dziecka, nie czekaj i zajmij się jego przyszłością już dziś! ❤️
Serdecznie zapraszam do zapoznania się z pierwszą częścią o Opóźnionym rozwoju mowy który znajduje się w linku TUTAJ!