opóźniony-rozwój-mowyopóźniony-rozwój-mowy

Pisałam już o opóźnionym rozwoju mowy, ale postanowiłam ponownie wrócić do tego tematu, gdyż coraz więcej rodziców zgłasza się z dziećmi, które diagnozuję pod względem ORM.

Na początek warto przypomnieć, że o opóźnionym rozwoju mowy (𝐎𝐑𝐌) mówimy, gdy sposoby komunikacji dziecka są opóźnione w stosunku do wieku o co najmniej 6 miesięcy. Dziecko może mieć trudności z wydawaniem dźwięków lub słów, ale także słabiej rozumie to, co otoczenie do niego mówi.

Podczas wywiadu i badania zawsze szukam przyczyny opóźnionego rozwoju mowy, ale nie zawsze udaje się ją znaleźć.

Najczęściej za opóźniony rozwój mowy odpowiadają:

*skrócone wędzidełko języka, co w dużej mierze ogranicza ruchliwość tego narządu;*przerośnięte migdałki podniebienne, przytkane kanaliki słuchowe, co skutkuje gorszą jakością słyszenia;

*przedłużone stosowanie smoczka, butelek typu „niekapek” (max do ukończenia 1 r. ż.);

*zaburzenia w zakresie przetwarzania zmysłowego, które utrudniają rozwój bardziej skomplikowanych funkcji, takich jak mowa;

*problemy emocjonalne;

*nieprawidłowa postawa ciała;

*nieprawidłowe napięcie mięśniowe;

*działania otoczenia – duża ilość wysokich technologii, jedzenie „papkowate” i mało zróżnicowane, brak odpowiednich warunków komunikacyjnych;

*inne, np.: wady narządów mowy, niedosłuch, porażenia, urazy. 

Holistyczne podejście do pacjentów jest bardzo ważne i może w dużej mierze skrócić długość terapii logopedycznej. Dlatego warto zaufać logopedzie, który kieruje do innych specjalistów na konsultację. Warto znaleźć przyczynę, aby szybciej uporać się ze skutkiem.

W tym poście chciałam również zwrócić uwagę na fakt, że opóźniony rozwój mowy powstaje przez miesiące lub lata. Dlatego też potrzebuje miesięcy, a niekiedy roku czy dwóch, aby dziecko nadrobiło zaległości. Jest to proces, który trwa i musi być kontynuowany w trakcie terapii logopedycznej, ale także w domu z rodzicem. Ćwiczenia i zabawy stymulujące mowę, które  logopeda prezentuje i trenuje z dzieckiem, rodzic powinien kontynuować każdego dnia. 

Proszę nie zniechęcać się, jeśli na początku dziecko nie chce współpracować – „nie od razu Rzym zbudowano”. 😊 Dzieci potrzebują czasu i uwagi, więc gdy widzą, że „ktoś” (logopeda czy rodzic) chce się z nimi „bawić” i ma dla nich chwilę to powoli przekonują się do nowych zajęć.

W ramach przypomnienia…

Poważny stan opóźnionego rozwoju mowy jest wtedy, gdy:

🌿mowa rocznego dziecka jest na poziomie dziecka półrocznego (gaworzenie);

🌿dwuletnie dziecko jest na poziomie dziecka rocznego (mówi kilka słów);

🌿mowa dziecka trzyletniego jest na poziomie dziecka półtorarocznego;

🌿czteroletnie dziecko na poziomie dziecka dwuletniego (zdania proste; słownik 300 słów);

🌿pięcioletnie dziecko na poziomie dziecka dwuipółletniego;

🌿sześcioletnie dziecko na poziomie dziecka trzyletniego (pojawiają się zdania złożone; słownik 1000-1500 słów);

🌿siedmioletnie dziecko na poziomie dziecka trzyipółletniego.

Jeśli powyższe symptomy przeciągają się w czasie i dziecko nie potrafi powtórzyć prawidłowego wzorca, warto umówić się na konsultację ze specjalistą. 👩‍⚕️

Rodzicu, zwróć uwagę na rozwój mowy swojego dziecka, nie czekaj i zajmij się jego przyszłością już dziś! ❤️

Serdecznie zapraszam do zapoznania się z pierwszą częścią o Opóźnionym rozwoju mowy który znajduje się w linku TUTAJ!

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal masz pytania, serdecznie zapraszam do kontaktu ze mną. Więcej informacji na moich social mediach lub kontaktując się bezpośrednio klikając tutaj!
Phone Number E-mail
YouTube
Facebook
Tik Tok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *